Wednesday, March 11, 2009

0021 : KENAPA BEGITU JADINYA?

Seorang ulama yang aku kenali, dalam sinisnya dia berkata;
"Kita kini sedang berdepan dan menghadapi bermacam-macam bala sebenarnya. Puncanya, kerana sikap sebilangan di antara kita. Mereka yang diberikan tanggungjawab, tidak jujur. Mereka yang diberikan kepercayaan, tidak amanah. Mereka yang diangkat sebagai mulia, tidak bersih peribadi dan moral. Mereka yang diangkat sebagai terbaik, tidak cekap. Dan mereka yang diberikan kuasa, tamak dan mementingkan diri sendiri..,"

Kenapa begitu jadinya?

Perhati-perhati... dan renung-renungkanlah..!

4 comments:

Brahimnyior said...

Saya petik sebahagian daripada entry tuan:
..Puncanya, kerana sikap sebilangan di antara kita. Mereka yang diberikan tanggungjawab, tidak jujur. Mereka yang diberikan kepercayaan, tidak amanah. Mereka yang diangkat sebagai mulia, tidak bersih peribadi dan moral. Mereka yang diangkat sebagai terbaik, tidak cekap. Dan mereka yang diberikan kuasa, tamak dan mementingkan diri sendiri..,"

Saya setuju; jujur dan amanah, dua sifat yang WAJIB ada pada pemimpin.

Tapi selagi namanya manusia, jika kepentingan diri diletakkan di depan, secara automatik sifat mazmumah mudha menguasai diri..

Saya pemimpin kecil jer, setakat jaga keluarga,.. Untuk jadi menteri, tak layak, dan tak mahu. Sebab banyak yang kena jawab di depan-Nya nanti..

naz ilyn said...

salam...
bila manusia sudah mula lupa dan mengambil kehendak peribadi sebagai keutamaan maka lunturlah segala amanah yang dipertanggingjawabkan.

Tie said...

Itulah.........

Masalahnya orang2 yang bertanggungjawab dan punya kuasa tu tidak sedar........

*GB* said...

bukan semuanya sama tp kebanyakkan mrk serupa saja..satu hal yg boleh
disimpulkan kebaikan yg dilakukan
akan dibalas dgn kebaikan dn bgtu jg
sebaliknya

lihat ke langit selagi ianya biru
selama itulah manusia lupa akan hukumNYA